Ter gelegenheid van de tentoonstelling in het Gentse MSK (van 1 februari tot 30 april 2020) organiseert Filmplateau een vertoning met documentaires gewijd aan Jan Van Eyck en andere zogenaamde “Vlaamse Primitieven.”

België leverde een grote bijdrage aan de geschiedenis van de kunstdocumentaire met pioniers als Storck, Dekeukeleire, Haesaerts en André Cauvin, die in 1939 een baanbrekende kortfilm maakte over Het Lam Gods. Verbale commentaar wordt tot een minimum beperkt en de visuele ervaring van het kunstwerk wordt vertaald tot een film die het statische kunstwerk tot leven brengt met behulp van een mobiele camera en magistrale close-ups. Samen met Cauvins film over Memling werd de film in 1939 vertoond op de Wereldtentoonstelling te New York waar hij een sterke en blijvende indruk naliet. In 1946 maakte Cauvin een newsreel over de De terugkeer van het Lam Gods, toen het beroemde retabel na de Tweede Wereldoorlog als Duitse oorlogsbuit opnieuw naar België werd gehaald. Tenslotte staat de confrontatie tussen schilderkunst en film centraal in André Delvaux’s lyrische filmessay over Diederik Bouts.

De vertoning wordt ingeleid door Joséphine Vandekerckhove (Vakgroep Kunstwetenschappen, Universiteit Gent)

Dinsdag 25 februari om 20:30, Kaskcinema (in het kader van Film Plateau)

- Het Lam Gods (André Cauvin, 1939, 8’)
- Hans Memling, schilder van de Madonna (André Cauvin, 1939, 11’)
- De terugkeer van het Lam Gods (André Cauvin, 1946, 9’)
- Met Dieric Bouts (André Delvaux, 1975, 29’)

De informatie gaat verder onder de afbeeldingen.