Met ‘EXIT’ vindt de eerste overzichtstentoonstelling in België plaats van het werk van Kris Martin (°1972, Kortrijk, België). De kunstenaar is in ons land breed bekend voor zijn sculptuur ‘Altar’ op het strand van Oostende. Na zijn werk 20 jaar wereldwijd te hebben getoond, kan nu ook het Belgische publiek eindelijk uitgebreider kennismaken met zijn sprekende oeuvre. Kris Martin creëert uit objecten beelden die vragen oproepen over begrippen zoals vergankelijkheid, identiteit en dood. Dit zijn thema’s die al eeuwenlang de kunstgeschiedenis doorkruisen. Martin vervlecht in zijn werk dan ook kunstgeschiedenis, literatuur en mythes. Bovendien bespeelt hij mechanismen zoals herkenning en vervreemding om ons te doen stilstaan bij de grotere vragen. Op deze manier creëert hij ruimte voor reflectie, verzet of poëzie.

Subtiel dialoog met het oeuvre van Jan Van Eyck

In de tentoonstelling ‘EXIT’ zit een subtiele dialoog met het oeuvre van Jan van Eyck. Ze is dan de bijdrage van S.M.A.K. aan ‘OMG! Van Eyck was here’. Kris Martin is een bewonderaar van het werk van de gebroeders van Eyck en deelt met hen een voorkeur voor een rijke symboliek. In ‘Eve and Adam’ (2017) doet hij ons op een andere manier kijken naar twee figuren uit ‘De aanbidding van het Lam Gods’ (1432) van Hubert en Jan Van Eyck. Martin toont enkel de gezichten van Adam en Eva, die in zijn versie niet in elkaars richting en dat van het Lam Gods kijken, maar zich van elkaar afwenden. De uitsnede zonder verdere context biedt ons een universeel en tijdloos beeld van man en vrouw.

‘Altar’ aan Sint-Baafskathedraal

Ondertussen staat het ‘Lam Gods’ terug in de Sint-Baafskathedraal waar ook het werk getoond wordt van drie hedendaagse kunstenaars (Kris Martin, Lies Caeyers en Sophie Kuijken) die zich lieten inspireren door de vorm, techniek en inhoud van het ‘Lam Gods’. Het werk ‘Altar’ (2014) van Kris Martin werd buiten aan het portaal van de Sint-Baafskathedraal geplaatst. Het werk is een stalen replica van het 15de-eeuwse schilderij van de gebroeders Van Eyck. Kris Martin reproduceerde enkel het kader en liet de panelen weg. In plaats van ons een weelderig tafereel te doen bewonderen, nodigt de kunstenaar ons uit om door een open structuur te kijken naar de wereld rondom ons. Op deze manier verwijst hij rechtstreeks naar de intentie van de Van Eycks. Zij realiseerden het ‘Lam Gods’ namelijk als uiting van de toenmalige nieuwe artistieke visie, waarin de idealisering van de middeleeuwse traditie plaats maakte voor een gedetailleerde observatie van de natuur en de mens. Net als het origineel is Kris Martins ‘Altar’ bedoeld voor de publieke ruimte. Het kunstwerk werd door hem bedacht voor Jan Hoets laatste tentoonstelling ‘De Zee, salut d’honneur Jan Hoet’ in Oostende. Naast de sculptuur die er permanent is geïnstalleerd op het strand, bestaan er vijf edities van dit kunstwerk die al waren te zien in New York, Londen, Miami, Düsseldorf, Rome en Bremen.