Jan Van Eyck stak uit boven zijn tijdgenoten en ontketende een optische revolutie. Met zijn weergaloze techniek en observatievermogen tilde hij de olieverfschilderkunst tot ongekende hoogten en bepaalde de verdere koers van de schilderkunst. Zijn meesterwerk is 'De Aanbidding van het Lam Gods' (Sint-Baafskathedraal, Gent), een opdracht van de Gentse schepen Joos Vijd, dat hij na de dood van zijn broer Hubert van Eyck in 1432 afwerkte.

"Some artists inspire you. Van Eyck leaves you stupefied."

The New York Times

Jan van Eyck, de wetenschapper

Jan is een waar genie! Hij perfectioneert als eerste het schilderen met olieverf. Niet alleen kan hij overweg met de verftechniek, ook zijn oog voor detail is fenomenaal! Het oog van Jan Van Eyck opereert als microscoop en telescoop. Hij schildert als één van de eersten ooit een realistische maan met maankraters.

Jan van Eyck, de vernieuwer

Het talent van Jan Van Eyck reikt veel verder dan het perfectioneren van olieverf of kledij, hij heeft een uitmuntend oog voor detail en zet de kleinste miniaturen om in realistische figuren. Op het Portret van de man met rode tulband zie je stoppels op het gezicht, ook bij Joos Vijd op het Lam Gods kan je de stoppelhaartjes en de oneffenheden opmerken.

Geen water is Jan Van Eyck te diep! Volgens sommigen zijn de schilderijen van de grootmeester één van de vroegste voorbeelden van het atmosferisch perspectief. Hij schildert objecten die verder in beeld staan waziger, met zwakkere kleuren en contrasten zodat het lijkt alsof die objecten daadwerkelijk verder verwijderd zijn. Dit verschijnsel is vooral goed te zien op De Aanbidding van het Lam Gods. 

Jan van Eyck, de hofschilder & vertrouweling

Jan Van Eyck (ca. 1390-1441) was hofschilder van de Bourgondische hertog Filips de Goede (1396-1467). De flamboyante hertog en zijn gezelschap omringden zich met de beste kunstenaars. Tezelfdertijd floreerden de Vlaamse handelssteden Gent en Brugge. Rijke kooplui en politici spiegelden zich aan de pracht en praal van het hof en waren op hun beurt afnemers van luxeproducten. Dit was de creatieve omgeving van Jan van Eyck, tussen hof en stad, en tussen kunst en ambacht.

Door de reizen die hij met Filips De Goede maakt, leert hij nieuwe fauna en flora kennen. Achteraf schildert hij die moeiteloos gedetailleerd op Het Lam GodsAlle objecten op zijn schilderijen zijn dan ook geschilderd met de grootste accuraatheid. Dit getuigt van een schilder die secuur te werk gaat en alles van dichtbij bestudeert vooraleer hij het op doek schildert.

Van Eycks meesterwerk & invloed

Jan Van Eyck heeft een erfenis nagelaten aan de stad Gent: het Lam Gods met alle vernieuwing en revolutie in de kunstwereld dat het wereldberoemde meesterwerk met zich meebracht. Niet alleen in 1432 was dit werk een ware revolutie; tot op vandaag drukt Van Eyck zijn stempel op Gent en op de hedendaagse wereld.