Wie met de trein aankomt in station Gent-Sint-Pieters, kan info opvragen bij een digitaal 3D-infopunt voor bezoekers. De grote, moderne multimedia-box hangt aan de muur in één van de zijgangen, dichtbij de Starbucks, en springt direct in het oog van passerende bezoekers.

Met deze toepassing, gerealiseerd in samenwerking Toerisme Vlaanderen, zette Gent de primeur van de eerste permanente, op afstand bemande toeristische 3D-toepassing ter wereld op zijn naam. Je kunt er op vier verschillende manieren antwoord krijgen op je vragen. 

Ten eerste ligt in een vakje naast de balie vooraan steeds een stapel toeristische stadsplannen klaar, die de je gratis mag meenemen. 

Ten tweede kun je op een apart scherm één van zes frequently asked questions (faq’s) kiezen. Vervolgens geeft een acteur in een filmpje direct antwoord op deze vraag, in een taal naar keuze (NL, FR, EN, DE of ES). De zes vragen zijn de volgende: 

  •     Naar het centrum?
  •     Topattracties in het historisch centrum? 
  •     Topattracties in het kunstenkwartier? 
  •     Vandaag in Gent?
  •     Overnachten in Gent?
  •     City Card Gent all-in?

Ten derde zit in de box een touch screen verwerkt. Dit scherm is een kleine versie van de grote multimedia datatafel die in het infokantoor in de Oude Vismijn staat. Daarop kun je allerlei informatie zelf opzoeken. 

Tot slot kun je via een druk op de knop bellen naar het Visit Gent call center. Met behulp van een 3D-verbinding wordt rechtstreeks contact gelegd met een medewerker, die je vraag beantwoordt in woord én beeld, alsof hij of zij tegenover jou zou zitten. Bij deze toepassing verschijnt de persoon niet alleen in 3D met een zeer sterk gevoel van aanwezigheid, maar ook met écht oogcontact.