Wie met de trein aankomt in station Gent-Sint-Pieters, kan info opvragen bij een digitaal 3D-infopunt voor bezoekers. De grote, moderne multimedia-box hangt aan de muur in één van de zijgangen, dichtbij de Starbucks, en springt direct in het oog van passerende bezoekers.

Met deze toepassing, gerealiseerd in samenwerking Toerisme Vlaanderen, zette Gent de primeur van de eerste permanente, op afstand bemande toeristische 3D-toepassing ter wereld op zijn naam. Je kunt er op 3 verschillende manieren antwoord krijgen op je vragen. 

1. Er ligt in een vakje naast de balie vooraan steeds een stapel toeristische stadsplannen klaar, die je gratis mag meenemen. 

2. Je kan op een apart scherm één van zes frequently asked questions (FAQ) kiezen. Vervolgens geeft een acteur in een filmpje direct antwoord op deze vraag, in een taal naar keuze (NL, FR, EN, DE of ES). De zes vragen zijn de volgende: 

  •     Naar het centrum?
  •     Topattracties in het historisch centrum? 
  •     Topattracties in het kunstenkwartier? 
  •     Vandaag in Gent?
  •     Overnachten in Gent?
  •     City Card Gent all-in?

3. Er zit in de box een touchscreen verwerkt. Dit scherm is een kleine versie van de grote multimedia datatafel die in het infokantoor in de Oude Vismijn staat. Daarop kan je allerlei informatie zelf opzoeken.