Hoe kunnen we als sterveling ooit God waarnemen? Die theologische discussie was al eeuwen aan de gang in de tijd van Van Eyck. Hijzelf deed een poging met zijn schilderkunst. Hij keek zoals niemand anders én zette dat om in olieverf. Maar alvorens we daarop ingaan, eerst dit. Zoals wij het Lam Gods vandaag zien, zo zag een Gentenaar van toen het nooit.
Sinds 2021 staat het Lam Gods op een nieuwe plek in de kathedraal. De derde, intussen. Het was een verhuis waar we ons hart voor vasthielden, maar het is eeuwen geleden dat we het schilderij weer zo tot zijn recht zien komen.
Industrie en Gent: de twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, al drie eeuwen lang. Er valt in de stad heel wat industrieel erfgoed te ontdekken – te voet of met de fiets – en ook in het Industriemuseum vind je industriële parels van weleer.
De onzichtbare nieuwbouw van de Sint-Baafskathedraal
Op mijn visitekaartje staat ‘senior project manager’ bij Bressers Architecten, maar dat had net zo goed ‘werfleider’ of ‘olympisch vergaderaar’ kunnen zijn. De bouw van het bezoekerscentrum in de Sint-Baafskathedraal heeft ons véél tijd en moeite gekost — maar voor zo een meesterwerk hadden we het ervoor over.
Wie graag lekker eet hoeft niet in te boeten op sociaal en ecologisch bewustzijn. In Gent tonen we al jaren dat zelfs de meest Bourgondische eetcultuur gestoeld kan zijn op duurzame waarden: lokaal, zero waste, plantaardig.
De street art-scene in Gent is een boeiende smeltkroes
Dat street art in Gent floreert, dankt de stad aan generaties artiesten die radicaal hun ding deden, vaak in leegstaande panden. Vandaag is ook het legale graffiticircuit alive and kicking in Gent, zodat elk type kunstenaar z’n kans kan grijpen.
Als ik over België als toeristische bestemming lees, komt Brugge altijd prominent naar voren. Onterecht, ontdekte ik, want Gent heeft net zo veel cultuur, erfgoed en sfeer te bieden en profiteert bovendien van z’n kalmere underdogpositie. Verslag van mijn eerste, maar vast niet laatste, bezoek aan de stad.
Hilde werkt al tien jaar in het Gentse Industriemuseum. De historica werd in haar studententijd verliefd op het museum, omdat het thema haar zo boeit. Hoe worden dingen gemaakt? Waar werken mensen? De relevantie van haar onderzoeksonderwerp stuwt Hilde Langeraert voort. Als conservator coördineert ze alle tentoonstellingen en het collectiebeleid van het Industriemuseum.
Gentenaar Maaike Blancke (Bressers Architecten) is kunstwetenschapper, interieurarchitect en restauratie-expert. Ze werkte al aan een paar Gentse blikvangers, zoals de kiosk in het Citadelpark en het Stadhuis, maar de grootste klepper is toch het nieuwe bezoekerscentrum in de Sint-Baafskathedraal — mét gerestaureerd Lam Gods.