Ben je nog aan het twijfelen om de wereld van Van Eyck te ontdekken? We geven je alvast 7 redenen waarom je de tentoonstelling 'Van Eyck. Een optische revolutie' niet mag missen.

1. Het is de grootste Jan van Eyck-tentoonstelling ooit

De kern van de tentoonstelling bestaat uit de acht gerestaureerde panelen van het gesloten Lam Gods. Dankzij een hoogst uitzonderlijke bruikleen door de Gentse Sint- Baafskathedraal kunnen de panelen voor het eerst én laatst in de geschiedenis tentoongesteld worden buiten de kathedraal.

Tijdens de tentoonstelling zijn de acht gerestaureerde buitenpanelen van het gesloten altaarstuk, samen met de nog niet gerestaureerde voorstellingen van Adam en Eva, een laatste maal te zien in het Museum voor Schone Kunsten (MSK) in Gent. De 10 resterende panelen van het Lam Gods, waaronder het Lam, blijven te zien in de Sint- Baafskathedraal.

De panelen zijn verspreid over de tentoonstellingszalen. Ze zijn te bewonderen op ooghoogte, zodat iedereen de prachtige kleuren, de schitterende details en de tastbare stofweergave van dichtbij kan bestuderen. In deze eenmalige presentatie zijn ze vergezeld van minstens de helft van het werk dat van Jan van Eyck gekend is.

Wereldwijd zijn er van Jan van Eyck slechts een twintigtal werken bewaard. De helft daarvan zijn nu tijdelijk tentoongesteld in het MSK. Hier worden ze samengebracht met werk uit Van Eycks atelier en kopieën van intussen verdwenen schilderijen. Maar ook met meer dan 100 topstukken uit de late middeleeuwen. Laat je betoveren door schoonheid en meesterschap in maar liefst 13 museumzalen.

2. Dit maak je écht nooit meer mee

Kom dichter dan ooit bij Van Eycks meesterschap en bewonder in detail de revolutionaire blik en het genie van de meester. ‘Van Eyck. Een optische revolutie’ wordt een absolute once in a lifetime-ervaring. En dit allemaal in het kader van het themajaar ‘OMG! Van Eyck was here’ in Gent.

Benieuwd naar de verwondering die de tijdgenoten van Jan van Eyck voelden bij het zien van zijn werk? Tijdens de tentoonstelling krijgt het publiek de primeur om, naast de gerestaureerde buitenluiken van ‘De Aanbidding van het Lam Gods’, verschillende andere meesterwerken voor het eerst in hun oorspronkelijke fonkelende toestand te zien. Net zoals alleen Van Eycks tijdgenoten ze konden bewonderen.

3. Jan van Eyck zag zelf nooit zoveel van zijn werken bijeen

Al die meesterwerken onder één dak, zelfs Jan van Eyck heeft dit nooit gezien. Naast de gerestaureerde buitenluiken van het Lam Gods en de panelen van Adam en Eva zijn er maar liefst 13 andere meesterwerken te zien. Deze werken bevonden zich nog nooit tegelijkertijd op één en dezelfde plaats.

Het is ook geleden van 1902 dat de panelen van het Lam Gods tentoongesteld worden buiten de Sint-Baafskathedraal. Na de tentoonstelling keren de luiken terug naar de kathedraal om deze nooit meer te verlaten.

4. Die optische revolutie moet je toch wel met jouw eigen ogen zien

De optische revolutie die Jan van Eyck 600 jaar geleden teweeg bracht, blijft tot op vandaag fascineren. De Vlaamse Meester perfectioneerde de samenstelling van de olieverf en creëerde daardoor ongeziene kleureffecten. Daarnaast bootste hij als eerste goud feilloos na zonder bladgoud te gebruiken.

Jan van Eyck observeerde de wereld waardoor zijn portretten en natuurfenomenen levensecht worden. Het was in zijn tijd ongezien hoe hij de wolken en maan, opspattend water in een fontein, besneeuwde bergtoppen in de verte en lichaamsbeharing schilderde.

Naast zijn kunst om de werkelijkheid na te bootsen, was hij ook een meester in het creëren van illusies. De portretten van het echtpaar Joos Vijd en Elisabeth Borluut, de opdrachtgevers van het Lam Gods, of de beelden van Maria en de engel Gabriël op de Annunciatiedyptiek, schijnen zo levensecht alsof ze zich daadwerkelijk in ondiepe nissen bevinden. Met dat soort van trompe-l’oeil-effecten lijkt Van Eyck te concurreren met de realiteit zelf.

De engel Gabriël schijnt zo levensecht alsof hij zich in een ondiepe nis bevindt

5. De optische revolutie is er voor iedereen

Iedereen krijgt in het MSK Gent de kans om dichtbij het meesterschap van Jan van Eyck te komen. De tentoonstelling is toegankelijk voor bezoekers met een fysieke beperking. Zo is er een drempelvrije route naar de Van Eyck-tentoonstelling voor rolstoelgebruikers.

Bezoekers met een auditieve beperking kunnen de audioguide of gids beluisteren op hun hoorapparaat via mobiele ringleiding. Daarnaast zijn de uitgeschreven audioteksten op voorhand te verkrijgen.

Aan bezoekers met een visuele beperking biedt het museum de zaalteksten en aangepaste audioteksten aan. Daarnaast zijn er museumgidsen met tactiele tekeningen beschikbaar voor een optimale beleving. Voor wie wenst kan er een beeldenfluisteraar aangevraagd worden. Deze persoon begeleidt je bij jouw tentoonstellingsbezoek en geeft de nodige descriptieve uitleg bij de kunstwerken.

Daarnaast is er ook een autismevriendelijk stappenplan om het bezoek aan de tentoonstelling zo goed mogelijk te kunnen voorbereiden.

6. Van Eyck voor jong en oud

Dankzij het familieaanbod ontdek je de oudste kunst door de ogen van de jongste museumbezoekers. Bij het binnengaan krijgen de kleinsten een audioguide voor kinderen van 6 tot 12 jaar (beschikbaar in het Nederlands, Frans, Engels en Duits) en een Van Eyck-zoekboekje met stempels en leuke opdrachten.

Tussen 17 en 28 april kan je in het museum ook de kleutervoorstelling “Het Lam van Jan” bijwonen: een mix van visueel- en objectentheater in een intieme setting, waar de toeschouwer wordt uitgenodigd om het onbekende te ontdekken. Een “Van Eyck” voor de allerkleinsten, maar ook veel meer dan dat.

7. Laat jouw creativiteit de vrije loop in ons atelier

Ga na jouw inspirerend bezoek aan de Van Eyck-tentoonstelling aan de slag in het vrij Van Eyck-atelier. Daarnaast kan je tweemaal per week aansluiten op workshops begeleid door de museumgidsen. Je kan er schetsen, portretten, miniaturen of broches maken, leren observeren en zoveel meer. Dit aanbod is telkens inbegrepen in je tentoonstellingsticket.