Van Eyck Streetart

De Spaanse artiest Isaac Coral maakt beeldjes geïnspireerd op de panelen met Adam en Eva. Zo zijn er 15 miniatuur koppeltjes verspreid doorheen de binnenstad langs de straat, hoog boven een deuropening, op de vensterbank, enz.
Isaac Cordal zijn werken zijn te vinden in de straten van Londen, Berlijn, Parijs, Barcelona, Brussel, … Hoogstwaarschijnlijk ben je er al voorbij gewandeld zonder iets op te merken. De beeldjes zijn namelijk weggestopt op gevels, elektriciteitskabels, afvoerbuizen en andere onverwachtse plekken. Zo benadrukt de kunstenaar de eenzaamheid en isolatie van de moderne tijd. Zijn werk is een kritische reflectie op ons gedrag.
Sinds eind augustus siert de eerste Van Eyck-muurschildering van de Argentijnse kunstenares Hyuro op de hoek van Bij Sint-Jacobs. Hyuro staat bekend om haar droomachtige, surrealistische composities waarin vrouwen vaak de hoofdrol spelen. De zachte kleuren in haar werk geven haar picturale stijl een intieme en delicate sfeer. Ook voor haar interpretatie van het Lam Gods op de gevel van antiekzaak Dino Antiques bleef ze trouw aan haar herkenbare stijl.
Met het laken, dat drie personen bedekt, legt Hyuro de link met de rijke stoffen en gewaden die op het Lam Gods te zien zijn. Het bloemenmotief is dan weer een knipoog naar de botanische pracht op het altaarstuk. De kunstenares verwerkt ook graag een politieke boodschap in haar werken. Met deze 'mural' wil ze de vluchtelingenproblematiek en de manier waarop beleidsmakers daarmee omgaan aankaarten.
Na Hyuro was het de beurt aan Pastel, ook een Argentijnse kunstenaar, die de achtergevel van Kuiperskaai 14 een ware transformatie gaf. Zijn werk “Pilgrims Pot” is grotendeels geïnspireerd op het Lam Gods. De bloemen – rozen, lelies en akeleien – zagen we eerder terug op het Lam Gods op de kroon van Maria. De bloempot werd versierd met de achtergrond van het paneel met de pelgrims.
Het werk van Pastel kan gedefinieerd worden als “Urban acupuncture” waarbij hij muurschilderingen inzet als begin van vernieuwing van non-plaatsen, vertrekkende vanuit de lokale identiteit van de plek, de flora.
De Belgische kunstenaar STROOK, in het dagelijkse leven gewoon Stefaan De Croock, vertegenwoordigt eveneens talent van eigen bodem. In het kader van het Van Eyck-jaar brengt hij met een tweeluik in de Braderijstraat, op de zijgevel van B&B Great Gent, een ode aan Van Eyck en het Lam Gods.
Zijn werk toont ons op het eerste gezicht twee gestaltes die diagonaal tegenover elkaar staan afgebeeld. Eigenlijk gaat het om één persoon die in de spiegel kijkt, in confrontatie met zichzelf. Waar Van Eyck thema’s in religieuze sferen verkoos, kiest De Croock duidelijk voor een persoonlijkere aanpak. Een leuk weetje: het kunstwerk is écht Gents. STROOK gebruikte gerecupereerd sloophout van de Sint-Baafskathedraal, LUCA School of Arts, een voormalig supporterscafé van KAA Gent en de Leopoldskazerne.
De kunstenaar, die zelf aan LUCA School Of Arts studeerde, staat bekend voor zijn ingetogen silhouetten uit verweerd hout, dat aangetast werd door de tijd. Zijn werk was reeds te zien van Watou tot in Mexico City.
In de pittoreske Gentse Mageleinsteeg (zijstraat van de Lange Kruisstraat), maakte de Argentijnse kunstenaar Francisco Bosoletti de muurschildering Desencuentro (Spaans voor "mismatch" of wanverhouding). Voor het kunstwerk probeerde Bosoletti het Lam Gods te bekijken door de ogen van de gebroeders Van Eyck zelf. De panelen van Adam en Eva trokken meteen zijn aandacht. Ze omarmen als het ware alle andere delen van het historisch kunstwerk. Bosoletti stelt dat zonder de ontmoeting van Adam en Eva er mogelijks geen verhaal zou zijn geweest en trekt dit door naar onze realiteit: alle ontmoetingen die we hebben, kunnen het verloop van onze geschiedenis bepalen.
Bosoletti werd geboren in Armstrong, een klein dorpje in de provincie Santa Fe in Argentinië. Momenteel is Italië zijn uitvalsbasis, waar zijn werk grote belangstelling begon te krijgen. Hij is een bekende naam in de internationale stedelijke kunstscene die deelnam aan projecten in Europa en Amerika.
‘La Sonate du Canal’ (De Kanaalsonate) is van de hand van het Franse duo Monkey Bird Crew. Het werk is te zien op de achtergevel van de Handelsbeurs (aan de overkant van het water aan de Ketelvest). Monkey Bird Crew legt in dit werk de link met muziek en instrumenten van in de tijd van het Lam Gods en Van Eyck. Het monumentale Handelsbeursgebouw, waarin Handelsbeurs Concertzaal gevestigd is, sluit feilloos aan bij dat thema.
Gent is weer een muurschildering rijker. Deze keer ging de Spaanse artiest Taquen aan de slag en toverde hij een verloren muur om tot een waar kunstwerk. Het werk, een ode aan Jan Van Eyck, gaat met de zachte pastel- en aarde tinten perfect op in het historisch kader van de stad. Voor de medewerkers van de aanwezige stadsdienst is dit kunstwerk meer dan welkom. Zij bewonderen dit werk elke dag vanop hun terras. Kan jij raden van waar deze nieuwe verborgen schat te zien is? We geven alvast 1 tip mee: trotseer de torentrap van het Gravensteen.
In het kader van de Lam Gods-rubriek in het televisieprogramma Iedereen Beroemd, voorziet kunstenaar Cee Pil in samenwerking met bloemenzaak Blommm een nieuw Van Eyck-graffitikunstwerk. Op de zijgevel van Vrijdagsmarkt 11 siert voortaan een kleurrijke Johannes de Doper. Cee Pil staat bekend om zijn ‘glitch’. In zijn werk laat hij namelijk twee beelden in elkaar overlopen. Dat is deze keer niet anders. Blommm bekleedde het werk nadien met bloemen, wat een unieke combinatie oplevert.
Streetartkunstenaar ROA maakte een monumentaal werk op de gevel van de Sint-Lucascampus in de Gentse binnenstad. Voor dit werk, een beeld van een haas, baseerde de kunstenaar zich op de metaforische betekenis van het zoenoffer, een thema dat ook terug te vinden in het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck. Het Lam is de personificatie van Jezus die zijn leven offert om de mensheid van haar zonden te verlossen. Bovendien is de haas ook een iconisch dier dat regelmatig terugkeert in het oeuvre van ROA. Het symboliseert wedergeboorte en opstand.
ROA is al meer dan 20 jaar actief en hoort bij de top van internationale streetartkunstenaars. De artiest met Gentse roots werkt in alle anonimiteit terwijl zijn werken overal ter wereld terug te vinden zijn. Hij staat gekend om zijn gedetailleerde zwart-witafbeeldingen van knaagdieren, vogels, reptielen en bedreigde diersoorten.
Naar aanleiding van de bioscooprelease van 'The Monuments Men' in 2014 spoot graffitikunstenaar Bart Smeets een grote muurschildering op de zijgevel van het herenhuis op de hoek van de Predikherenlei en de Van Stopenberghestraat, vlakbij de Sint-Baafskathedraal. Filmproducent 20th Century Fox zocht een eigentijdse manier om ‘The Monuments Men’ onder de aandacht te brengen. De stad Gent verwelkomde dit eigentijdse werk met open armen, een blijvende promotie van het Lam Gods, dat een prominente rol speelt in deze film.
Kan je niet genoeg krijgen van street art? Onder het label SORRY, NOT SORRY ondersteunt de Stad Gent het hele jaar door street art, met als meest zichtbare voorbeelden de grote muurschilderingen die verspreid over de stad te bewonderen zijn. Verken de Gentse murals aan de hand van de street art map.
De artistieke waarde van graffiti en street art als kunstvorm wordt meer en meer gehonoreerd.